ابراهيم حامدي ملقب به ابي ، متولد 29 خرداد ماه سال يكهزار و سيصد وبيست و هشت خورشيدي در خيابان فوزيه تهران است . وي مدتي درگروهِ كوچكSun Boysبه عنوان خواننده و نوزاندهي جاز فعاليتنمود . سپس در دوران جواني با شهرامو شهبال شب پره آشنا شدو به همراه آنها در گروهBlack cats تجربيات نويي را كسب نمود.حاصل همكاري دو خوانندهي جوان (ابي و شهرام) ترانه هاي بسياري بهزبانهاي مختلف دنيا بود ، كه از نامدارترين آنها مي توان به ترانهي«چلي پوم» اشاره نمود .بعد از حدود 4 سال ابي از گروهبلك كتز جدا شده و به تنهايي با سبك و سياق منحصر بفرد خويش كارخوانندگي را ادامه داد.
از اولين ترانه هاي ابي مي توان به ترانه هاي «عطش» ، «چراچرا» و «شب» اشاره نمود . ترانهي شب با اجراي بسيار بي نظير ابيو كلام اردلان سرفراز و آهنگ منصور ايران نژاد ، زمزمه هاي شهرتابي را ذره ذره تبديل به فريادي بلند نمود .
ابي براي فيلمهاي عطش ، هياهو ، کندو ، ذبيح ، قاصدک ، بت شکن ،گل هاي کاغذي ، شبِ زخمي ، خاکستري ، باغ بلور ، تُهمت ، بر فرازآسمانها و بوي گندم ، ترانه اجرا كرده است . وي همچنين درفيلم «بوي گندم» در زمينهي بازيگري فعاليت نموده است.
ابي در سالهاي قبل از انقلاب چهار آلبوم روانهي بازار كرد كه بهترتيب عبارتند از : تپش ، نازي ناز كن ، شب زده و كوه يخ .
وي در حدود دو سال پيش از انقلاب بخاطر اجراي يكسري كنسرت درامريكا از ايران خارج شده و بدليل شكل گرفتن انقلاب در همانجاماندگار شد.
ابي در اين سالهايِ تلخِ غربت آلبومهاي : خليج ، باتو ، ستارهي دنبالهدار ، غريبه ، معلم بد ، اتل متل ، ستاره هاي سربي ، عطرِتو ، تاجترانه ، طلوع كن و شب نيلوفري را روانه بازار نمود و هيچگاهمسئوليت خويش مبني بر احترام به هوش و گوش شنوندگان آثارهنري را از ياد نبرده و با انتخاب وسواسانهي كلام و آهنگ ، آثارماندگار و ارزشمند بسيار زيادي را به ثبت رسانيده است .
ابي از همسر اول خودفروغ سه دختر بنامهاي خاتون ( 27 ساله ، وكيل ) ،سايه ( ليسانس كامپيوتر )، و عسل ( دانشجوي موسيقي فيلم)بيادگار دارد .
همچنين فرزند پسر ابي
فرشيد (18 ساله) از لاله همسر دوم او مي باشد .
ابي هم اكنون در كنار همسرش (مهشيد ) به دور از فضاي مسموم لس آنجلسدر سوئد زندگي مي كند .
با آرزوي موفيقت روزافزون براي ابي عزيز و خانوادهي محترمش
ابي در طول سالهايي که در ايران بود با صدا و احساس پاکشسکانسهايي را خلق کرد که در سينماي ايران بي همتا شد ... سکانسهاييچون سکانس بهم ريختن هفتمين کاباره توسط جوان خلافکاري که نقششرا بهروز وثوقي بازي مي کرد در فيلم " کندو" ساخته فريدون گله وبا موسيقي زنده ياد واروژان و ترانه بي همتاي ايرج جنتي عطايي ، که ازنظر بسياري ، اين سکانس با صداي ابي و بازي بي نظير بهروز وثوقي وموسيقي متفاوت واروژان تبديل به يکي از سکانسهاي به ياد ماندني سينمايايران شد .
و يا سکانس آخر فيلم "
بوي گندم " که در آن سيامك که نقشش را فرزان دلجو بازي مي کند،چاقو خورده و سوار بر موتور به سمت فرودگاه و در پيپيوستن به دختر مورد علاقه اش است و در همين صحنه ترانهپيچک ، ساخته سياوش قميشي و با شعري زيبا از شرمين شجرهتوسط ابي خوانده مي شود که به راستي يک سکانس بي نظير است.
و يا در سکانس آخر فليم "
بر فراز آسمانها" ساخته زنده ياد محمد علي فردين، درصحنه اي که مادرپيري پسر گمشده اش را که اكنون خلباني موفق است , بازمي يابد و در همان حال تصاويري از پرواز هواپيماها و خاطراتگذشته مادر نمايش داده مي شود ... ابي در اين فيلم يکي از بينظيرترين اجرا هاي خود را بر روي ملودي بي همتاي زنده ياد واروژانانجام داده و لحظاتي بي تکرار را در سينماي ايران رقم زده است .
و همچنين سکانسهايي زيبا در ديگر فيلمهايي که ابي روي آنهاخوانده است
.
جالب است بدانيم که ابي بر روي فيلمهايي خوانده که بازيگرانبسيار مشهوري در آنها بازي كرده اند . از جمله بهروز وثوقي , زنده يادفردين ، سعيد راد ، ايرج قادري ، منوچهر وثوق ، زنده يادپرويز فني زاده و فرزان دلجو ... و از در هم آميختن هنراينبازيگران و صداي ابي لحظاتي زيبا و ماندگار در سينماي ايرانخلق شد
.
ابي يکبار نيز خود را در زمينه بازيگري آزمود ودر فيلمي که توسط"سازمان مبازه با مواد مخدر" و با کارگرداني مشترك امير مجاهد وفرزان دلجو به نام " بوي گندم " ساخته شد , ايفاي نقش کرد . دراين فيلم فرزان دلجو ، آيلين ويگن و شهرام شب پره نيز ايفاينقش مي کردند . ابي در اين فيلم نقش معتادي را بازي مي کند كه درپايان به همين دليل هم جان خود را از دست مي دهد
...
ابي در مورد بازيگري و علت عدم ادامه اين کار عليرغم نقش آفرينيبسيار حسي و حرفه اي مي گويد : " من اين يک فيلم را بازي کردم وتمام اين سالها به سختي پشيمان هستم . چون در کاري که حرفهام نبود و آشنايي با آن نداشتم دخالت کردم ، در سينمايي که مابازيگران بزرگي داشتيم بازي کردن من چيز جالبينبود
."
اوهمچنين در سالهاي آغازين غربت و با اصرار دوستان در ساختسريالي با عنوان "
خداحافظ تهران" همراه با فرزان دلجو ، شهرام شب پره و آيلين شرکتکرد كه به دليل پاره اي مشکلات اين مجموعه هيچگاهپخش نشد .
تاثير صداي ابي بر سينماي ايران محدود به سالهاي پيش از انقلابنمي شود ، زيرا پس از انقلاب نيز کارگردانان ،آهنگسازان و آوازخواناني با آرزوي بازسازي خاطرات گذشته ،موسيقي هايي بر روي يکسري از فيلمها قرار دادند که بسيار الهامگرفته از کارهاي پيش از انقلاب ابي و همكارانش بود... نمونهبرداري هايي بسيار غير حرفه اي که در بعضي از آنها به غير از شبيهسازي صدا حتي از نام فيلمها و ترانه هايي که ابي روي آنها اجرا کردهبود نيز براي جلب مشتري سوء استفاده شد ... مانند فيلم "
عطش" يا " خاکستري " و چند نمونه ديگر... به هر صورت نميتوان نقش ابي را در سينماي ايران ناديده گرفت
0
به فکر ارضای همسرتان هم باشید!